For familier med medlemmer som trenger ekstra tilrettelegging, kan Disney World’s Disability Access Service (DAS) bidra til å gjøre turen både komfortabel, mindre stressende og totalt sett en bedre opplevelse. DAS er et omfattende program som ikke handler om å hoppe over køer, men er designet for å sikre at hver gjest og familie får en fantastisk Disney-opplevelse.
Reglene og prosessene rundt DAS ble endret fra 20. mai 2024. Endringene inkluderer strengere kvalifiseringskriterier, obligatorisk forhåndsregistrering via videosamtale, og begrensninger på gruppestørrelsen som kan dra nytte av DAS.
Hva er DAS?
Disney World’s Disability Access Service gir assistanse for gjester og familier med funksjonshemninger eller som på annen måte har behov for ekstra tilrettelegging. Den er ment å hjelpe gjester som har problemer med å vente i kø. I stedet for å vente fysisk i kø, får du en retur-tid lik gjeldende ventetid (minus 10 minutter). Du kan tilbringe tiden hvor som helst i parken og deretter returnere for å nyte attraksjonen. Du går da gjennom Lightning Lane-inngangen med minimal tid i fysisk kø.
DAS (populært kalt DasPass) fullstendig digitalt og integrert i billetten/MagicBandet ditt, slik at det ikke er nødvendig med ekstra kort eller lignende. Du booker dine DAS retur-tider gjennom My Disney Experience-appen!
Hvem kvalifiserer for assistanse fra DAS?
DAS er nå primært ment for gjester med kognitive eller utviklingsmessige utfordringer, som autisme eller lignende. Dette betyr at gjester som ikke kan vente i en vanlig kø over lengre tid på grunn av slike utfordringer, kan kvalifisere for DAS.
Gjester i rullestol eller scooter kan benytte de ordinære køene til de fleste attraksjonene, så hvis bekymringen din bare er køer og ombordstigning med scooter eller rullestol, vil du ikke kunne få DAS.
Maksimal gruppestørrelse for DAS-tilrettelegging er nå fire gjester. Dette kan imidlertid justeres for større familier med barn.
Hvis du ikke kvalifiserer for DAS har Disney også introdusert flere tilleggstjenester for de som ikke kvalifiserer til ordinær DAS, inkludert en “returner til kø”-prosess for gjester som trenger å forlate køen og komme tilbake. Dette vil du bli orientert om under forhåndsintervjuet, dersom det er aktuelt.
Hvordan får jeg DAS?
Du må forhåndsregistrere seg for DAS før turen. Forhåndsregistreringen skjer via videochat og det enkelste er å koble til gjennom My Disney Experience-appen. Personen som ber om DAS må være til stede ved registreringen. Forsikre deg om at alle i gruppen din er koblet til My Disney Experience, slik at alle kan inkluderes i DAS-planene. Når du er registrert, er DAS gyldig så lenge billetten din varer eller i opptil 240 dager.
Hva slags dokumentasjon er nødvendig for DAS?
Du trenger ikke å ha en legeattest eller avsløre detaljene om deg eller en persons funksjonshemninger. Du må imidlertid beskrive tilretteleggingen som trengs. Jo flere detaljer du gir om behovene dine, desto bedre vil DAS fungere for deg. Dette er et tilpasset program som vil bli tilpasset din spesifikke situasjon. Dine oppgitte behov kan variere fra behov for et stille område å vente i stedet for å stå i kø, et pass for å bringe en barnevogn rett til ombordstigningsområdet for en attraksjon attraksjon eller andre spesifikke behov familien din kan ha.
Hvordan bruker jeg DAS i Disney World?
Du velger dine returtider direkte i My Disney Experience-appen. Når du er inne i parken, vil en DAS-knapp vises i appen. Du kan få tilgang til den ved å klikke på de tre linjene nederst til høyre og bla ned i menyen, eller direkte fra siden for en spesifikk attraksjon. Alle i gruppen kan velge tidspunkt for alle, men gjesten med DAS må naturlig nok være med når retur-tiden innløses og man skal kjøre attraksjonen. Vedkommende må også være den første i reisefølget som scanner seg inn i køen til attraksjonen. Man beytter da inngangen for hurtigkø, kalt Lightning Lane.
Returtider i DAS er tilgjengelige for å velges først når du er inne i parken. Returtiden din vil være lik den ordinære køtiden på det tidspunktet du får din returtid (minus 10 minutter). Hvis f.eks. Peter Pan’s Flight har en ventetid på 50 minutter, vil returtiden din for den attraksjonen være 40 minutter. Når returtiden begynner, kan den brukes når som helst til parken stenger, men du kan bare ha én returtid om gangen. Når du har scannet deg gjennom det siste av berøringspunktene i køen (hver attraksjonskø har ett eller to berøringspunkter), må du vente 10 minutter før du kan bestille din neste returtid.
Du behøver altså ikke ha kjørt en attraksjon ferdig før du kan velge din neste returtid. Vær også oppmerksom på at man som regel vil slippe inn i Lightning Lane-køen allerede fem minutter før den angitte returtiden.
I motsetning til Lightning Lane Multi- og SingelPass, som for øyeblikket bare tillater at en attraksjon velges én gang per dag, er det ingen begrensning for antall returtider for samme attraksjon når det gjelder DAS.
Hvordan fungerer DAS med Disney MultiPass og SingelPass for Lightning Lane?
Genie fungerer fortsatt på samme måte som før med forslag til attraksjoner og opplevelser. Du trenger heller ikke å kjøpe Multi- eller SingelPass for å bruke DAS. Enhver attraksjon med ventetid i kø er kvalifisert for DAS retur-tider. For attraksjoner som bruker virtuelle køer, må alle medlemmer først bli med i den virtuelle køen. Når boardinggruppen din blir kalt, vil du ved inngangen til attraksjonen kunne henvende deg til en av de ansatte for å konvertere til DAS. Normalt betyr dette at du da får tilgang til Lightning Lane.
Men hvis du vil kan du også kombinere DAS og Lightning Lane for å virkelig maksimere dagen din!
For familier som reiser med en med f.eks. autisme eller en annen relatert sensorisk funksjonshemning, gir DAS en måte å nyte attraksjoner på uten å vente i en folksom, ofte overveldende plass.
Kan jeg bruke DAS for fyrverkeri og parader?
Det er ingen spesifikke reserverte områder for gjester som bruker DAS. Gjester som bruker DAS og har bekymringer rundt dette, bør besøke «Guest Relations» for å se hvilke tilpasninger som kan gjøres for utsikt over fyrverkeri/parade. Det er spesielle visningsområder på paradestrekninger og noen show for gjester med funksjonshemninger, men de kan ikke reserveres og er først til mølla.