Disney World’s Disability Access Service

For familier med medlemmer som trenger ekstra tilrettelegging, kan Disney World’s Disability Access Service (DAS) bidra til å gjøre turen både komfortabel, mindre stressende og totalt sett en bedre opplevelse. DAS er et omfattende program som ikke bare handler om å hoppe over køer, ment er designet for å sikre at hver gjest og familie får en fantastisk Disney-opplevelse.

NB! Disney har nylig annonsert at reglene og prosessene rundt DAS vil endres fra 20. mai 2024. Det er imidlertid sto usikkerhet rundt hvordan de nye reglene vil være og hvordan de vil håndheves. Vi vil oppdatere denne siden så snart vi vet noe med sikkerhet.

I mellomtiden kan du lese våre to artikler om endringene:
Disney World skjerper regler for å unngå misbruk og køsniking
Oppdatering på DAS-endringer

Hva er DAS?
Disney World’s Disability Access Service gir assistanse for gjester og familier med funksjonshemninger eller som på annen måte har behov for ekstra tilrettelegging. Den er ment å hjelpe gjester som har problemer med å vente i kø. I stedet for å vente fysisk i kø, får du en retur-tid lik gjeldende ventetid (minus 10 minutter). Du kan tilbringe tiden hvor som helst i parken og deretter returnere for å nyte attraksjonen. Du går da gjennom Lightning Lane-inngangen med minimal tid i fysisk kø.

DAS (populært kalt DasPass) fullstendig digitalt og integrert i billetten/MagicBandet ditt, slik at det ikke er nødvendig med ekstra kort eller lignende. Du booker dine DAS retur-tider gjennom My Disney Experience-appen!

Hvem kvalifiserer for assistanse fra DAS?
Enhver voksen eller barn med en funksjonshemning, diagnose eller lignende hvor tilstanden f.eks. gjør det problematisk å stå i kø, enten det er pga varme eller andre ting, kvalifiserer for DAS. Dette inkluderer gjester med synlige eller ikke-åpenbare funksjonshemninger/diagnoser som kan påvirke parkopplevelsen. DAS dekker både den berørte gjesten og opptil seks personer i gruppen.

Gjester i rullestol eller scooter kan benytte de ordinære køene til de fleste attraksjonene, så hvis bekymringen din bare er køer og ombordstigning med scooter eller rullestol, vil du ikke kunne på DAS. DAS er designet for å støtte gjester med behov utover rullestolbruk eller begrenset mobilitet.

Hvordan får jeg DAS?
Ameriaknere kan forhåndsregistrere seg for DAS før turen. For alle oss andre må registreringen skje i parken! Dette gjøres hos «Guest Relations» ved hvilken som helst av de fire fornøyelsesparkene. I alle parkene bortsett fra Animal Kingdom er det «Guest Relations»-lokasjoner både rett utenfor og rett innenfor hver park. I Animal Kingdom ligger Guest Relations rett på innsiden.

Er det lange køer ved «Guest Relations» kan du spare tid ved å finne et såkalt «Guest Experience Team» som er plassert flere steder rundt hver park. Dette kan være spesielt nyttig i Magic Kingdom, hvor køene i «Guest Relartions» kan bli ganske lange. Du vil kjenne igjen disse stasjonene ved å se etter store blå paraplyer med ordene «Guest Experience Team» og parkens ikon trykt på dem. «Guest Experience Team» kan hjelpe deg med å opprette eller fornye et DAS-pass. De kan også hjelpe deg med å bestille, justere eller avbryte en retur-tid.

Personen som ber om DAS må være til stede ved registreringen. Forsikre deg om at alle i gruppen din er koblet til My Disney Experience, slik at alle kan inkluderes i DAS-planene. Når du er registrert, er DAS gyldig i opptil 60 dager.

Hva slags dokumentasjon er nødvendig for DAS?
Personen som ber om DAS må være til stede, og du må ha billettene eller MagicBandene dine for å fullføre prosessen. Det hele tar omtrent 10 til 15 minutter.

Du trenger ikke å ha en legeattest eller avsløre detaljene om deg eller en persons funksjonshemninger. Du må imidlertid beskrive tilretteleggingen som trengs. Jo flere detaljer du gir om behovene dine, desto bedre vil DAS fungere for deg. Dette er et tilpasset program som vil bli tilpasset din spesifikke situasjon. Dine oppgitte behov kan variere fra behov for et stille område å vente i stedet for å stå i kø, et pass for å bringe en barnevogn rett til ombordstigningsområdet for en attraksjon attraksjon eller andre spesifikke behov familien din kan ha.

Hvordan bruker jeg DAS på Disney World?
Du velger dine retur-tider direkte i My Disney Experience-appen. Når du er inne i parken, vil en DAS-knapp vises i appen. Du kan få tilgang til den ved å klikke på de nederste tre linjene og bla ned i menyen, eller direkte fra siden for en spesifikk attraksjon. Alle i gruppen kan velge tidspunkt for alle, men gjesten med DAS må vaturlig nok være med stede når retur-tiden innløses og man skal kjøre attraksjonen. Vedkommende må også være den første i reisefølget som scanner seg inn i køen til attraksjonen. Man beytter da inngangen for hurtigkø, kalt Lightning Lane.

Returtider i DAS er daglige valg og er tilgjengelige for å velges ført når du er inne i parken. Returtiden din vil være lik den ordinære køtiden på det tidspunktet du får din returtid (minus 10 minutter). Hvis f.eks. Peter Pan’s Flight har en ventetid på 50 minutter, vil returtiden din for den attraksjonen være 40 minutter. Når returtiden begynner, kan den brukes når som helst til parken stenger, men du kan bare ha én returtid om gangen. Når du har scannet deg gjennom det siste av berøringspunktene i køen (hver attraksjonskø har ett eller to berøringspunkter), kan du bestille din neste returtid.

Du behøver altså ikke ha kjørt en attraksjon før du kan velge din neste returtid. Bruker man dette litt smart og kombinerer med noen attraksjoner med kort køtid inne i mellom, samt velger attkasjoner med lang køtid før man allikevel skal ha en spisepause eller lignende, vil man kunne utnytte DAS-passet maksimalt. Vær også oppmerksom på at man som regel vil slippe inn i Lightning Lane-køen allerede fem minutter før den angitte returtiden. I realiteten får man altså 15 minutter kortere køtid enn normalt, samtidig som en del av køtiden kan benyttes i en annen attraksjon. Er man påpasselig med å bestille returtid på en ny attraksjon med en gang man har vært gjennom det siste berøringspunktet i køen vil man nesten kunne gå direkte fra attraksjon uten noe særlig venting. Hvis en oppgitt ventetid er 15 minutter eller mindre, får gjester som bruker DAS vanligvis umiddelbar tilgang til Lightning Lane-inngangen.

I motsetning til Disney Genie+, som for øyeblikket bare tillater at en attraksjon velges én gang per dag, er det ingen begrensning for antall returtider for samme attraksjon når det gjelder DAS.

Hvordan fungerer DAS med Disney Genie og Genie+?
Genie fungerer fortsatt på samme måte som før med forslag til attraksjoner og opplevelser. Du trenger heller ikke å kjøpe Genie+ eller «Individual Lightning Lane» for å bruke DAS. Enhver attraksjon med ventetid i kø er kvalifisert for DAS retur-tider. For attraksjoner som bruker virtuelle køer, må alle medlemmer først bli med i den virtuelle køen. Når boardinggruppen din blir kalt, vil cast-medlemmer veilede deg om bruk av DAS.

Men hvis du vil kan du også kombinere DAS og Genie+ eller individuelle Lightning Lane-valg for å virkelig maksimere dagen din!

For familier som reiser med en kjær med f.eks. autisme eller en annen relatert sensorisk funksjonshemning, gir DAS en måte å nyte attraksjoner uten å vente i en folksom, ofte overveldende plass.

Kan jeg bruke DAS for fyrverkeri og parader?
Det er ingen spesifikke reserverte områder for gjester som bruker DAS. Gjester som bruker DAS og har bekymringer rundt dette, bør besøke «Guest Relations» for å se hvilke tilpasninger som kan gjøres for utsikt over fyrverkeri/parade. Det er spesielle visningsområder på paradestrekninger og noen show for gjester med funksjonshemninger, men de kan ikke reserveres og er først til mølla.

OPPSUMMERING

  1. Disney World’s DAS-program:
    • Gir assistanse for gjester med funksjonshemminger o.l.
    • Gir mulighet for å vente i kø uten å måtte stå fysisk i køen.
  2. Hvem kvalifiserer for DAS:
    • Voksne og barn med synlige eller usynlige funksjonshemminger som påvirker parkopplevelsen.
    • Dekker opptil seks personer, inkludert DAS-innehaveren.
  3. Hvordan få DAS:
    • Besøk Guest Relations ved ankomst parken.
  4. Dokumentasjon for DAS:
    • Ingen legeattest nødvendig.
    • Beskriv behovene dine for tilrettelegging.
  5. Bruk av DAS i parken:
    • Bestill retur-tider gjennom My Disney Experience-appen.
    • Én aktiv retur-tid om gangen, kan endres i appen.
    • Returtid tilsvarer angitt køtid for attraksjonen (minus 10 minutter)
  6. DAS og Disney Genie/Genie+:
    • DAS fungerer uavhengig av Disney Genie+.
    • Ingen ekstra kostnad for DAS.
    • Kan kombinere DAS og Genie+ for optimal parkdag.
  7. DAS for besøkende med autisme eller lignende:
    • Gir muligheten til å nyte attraksjoner uten å vente i overfylte områder.
    • Spesielle tilpasninger for brukere med barnevogn.
  8. Gyldighet:
    • DAS er gyldig i 60 dager etter registrering.
  9. Fyrverkeri og parader med DAS:
    • Ingen spesifikke reserverte områder, men tilpasninger kan gjøres.
Total Views: 90 ,